Vestskoven Gymnasium NEXT

Sammen med Cubo Arkitekter og Sweco har c.c. contractor vundet udbud vedr. nyt gymnasium for NEXT Uddannelse København.

Opført: 1. oktober 2018 - 14. februar 2020
Beliggende: Liljens Kvarter 2, 2680 Albertslund
Areal: 11.000 m²
Bygherre: NEXT Uddannelse København
Arkitekt: Cubo Arkitekter A/S
Ingeniør: Sweco A/S

 

NEXT Uddannelse København har besluttet, at det nuværende Albertslund Gymnasium skal erstattes af et nyt og tidssvarende gymnasium, der er navngivet Vestskoven Gymnasium. Gymnasiet opføres på Kongsholmgrunden, der er centralt placeret i Albertslund Kommune.

Projektet omfatter et nyt gymnasium, der skal kunne tilbyde ungdomsuddannelse til STX, HTX, HF, HHX, EUD og 10. klasses elever. Udgangspunktet for bygningens dimensionering er i alt ca. 800 elever.

Udover opførelse af nyt byggeri skal der etableres udearealer for ophold og mulighed for kreativ udfoldelse, samt områder til cykelparkering, p-anlæg, affaldsgård, sekundære bygninger til gartner-/pedelfunktion.

Det arkitektoniske motiv er en sammenstilling af to bygningskroppe: En kubisk figur som står på ryggen af en lavere og aflang figur. Der dannes derved tre niveauer som afspejles i udformningen af et åbent og fleksibelt læringsmiljø: Det nære byrum, hvor gymnasiet opleves åbent og i skala og proportion med omgivelserne. Den aktive taghave, som er gymnasiets interne mødested, og den øverste del, hvor der er udsigt over Albertslund og som kan ses på afstand som et pejlemærke i landskabet.

I gymnasiet er læringsmiljøet defineret af lukkede og åbne rum som tilsammen danner variable og stemningsfulde rum, der forbinder alle husets etager i et flow. Det danner en fælles ramme, hvor man kan mærke elevernes aktivitet og som giver huset liv.

De to bygningskroppe bygges med mørkegrå teglsten og danner en harmonisk helhed som kan stå mange år frem og patineres med ynde. Arkitekturen signalerer tyngde og akkompagneres af en mere dynamisk vindueskomposition, samt træbeklædning og beplantning som et aktivt element.

Visionen er at skabe et gymnasium, der giver gode rammer for et ”lære og værested”, som anskues som en del af et åbent samfund og deraf understøtter en gymnasiekultur med fokus på individuelt ansvar og demokratisk dannelse. Et sted, som er behageligt at være med rumligt gode betingelser for at skabe samhørighed mellem lærer og elever.