HØSD - Hørning Skole og Daginstitution
Del på LinkedInHØSD er et levende fællesskab, hvor skolen, daginstitutionen og fritidsaktiviteterne smelter sammen med naturen udenfor, og tilsammen skaber en helhed af et børne-, unge- og voksenunivers med liv og aktivitet fra tidlig morgen til sen aften.
I Hørnings nye Skole og Daginstitution har GPP Arkitekter ladet os inspirere af naturen i området og det omkringliggende landskab. Vi ønsker med projektet at skabe et sted som åbner sig op og styrker energien i området og som aktiverer de omkringliggende naturområder med stier og aktivitetsmuligheder, som vækker det åbne land til live.
Den nye skole og daginstitution i Hørning er således et enestående eksempel på hvordan arkitektur, pædagogik, fællesskab og natur smelter sammen til et sammenhængende byggeri og landskab.
HØSD bliver mere end blot en skole, en daginstitution og et fritidscenter. Det bliver en helt ny dynamo for lokalområdet og Hørning by.
HØSD er en ny 4-sporet skole (0.-3. klasse) og daginstitution med 4 børnehavegrupper og 3 vuggestuegrupper på ca. 7.200 m2 med tilhørende udearealer til leg, læring og ophold placeret på en naturskøn grund i den sydlige del af Hørning By.
Den samlede bygningsmasse fremstår som et ligeværdigt “tre-kløver” fordelt på 3 primære bygningsafsnit, der huser Daginstitution, idrætsfaciliteter og Indskoling, som forbindes via et sammenbindende fællesareal – Torvet, som udgør hjertet i HØSD og de mange fælles funktioner i bygningen. Midt i Torvet ligger det nedsænkede samlings- og opholdsareal, Lysningen, der opfordrer til socialt samvær og fremstår som en uformel læringsplatform.
En organisering som vil møde eleverne og børnene i øjenhøjde, og fremstå som mindre bygninger i bygningen, således det enkelte barn føler tryghed i at kende ”hvor de hører til”, og hvor man tydeligt vokser med bygningen, fra at være et lille barn til ungt og oplyst menneske.
Som en del af hovedgrebet indarbejdes udeundervisning, kaldet - Skolen på Vrangen. Det vil sige, at man fra skolens indendørsfaciliteter kan bevæge sig ud på udendørs opholdsarealer. Skolen på vrangen foregår i det nære uderum, tæt på afdelingerne, hvor overdækninger og udeværksteder tilbyder inspirerende og gode forhold for at trække undervisningen med udenfor, der er tilpasset hver enkelt årgang og afdeling. Her findes de samme aktiviteter og læringsrum til undervisning udendørs, som dem der findes i interiøret, bl.a. formidlingszoner, værkstedsområder, samarbejds- og fordybelseszoner.
Det gennemgående arkitektoniske udtryk er karakterfuldt og tidløst, udført i et nutidigt formsprog. Bygningen består af flere bygningsafsnit, der ligger samlet omkring et fælles centrum. Via bygningsmæssige fremspring og indskæringer, gives HØSD et imødekommende og varieret udtryk. Bygningens formgivning skaber derved mange gode gårdhaver og mellemrum. Disse er med til at skabe en levende facade, hvor uderummene indrammes af bygningsintegrerede overdækninger, der understreger ”Skolen på vrangen” med udeundervisning og lege- og opholdsarealer.
HØSD skal understøtte en bæredygtig udvikling og inspirere til en grønnere tænkning. Her lærer børn at leve og agere bæredygtigt både nu og i deres fremtidige liv ud fra en bæredygtig helhedstankegang mellem mennesker, miljø og natur.
HØSD skal DGNB-certificeres til guld.
Byggeperiode
1. september 2021 - 1. juni 2023
Adresse
Blegindvej, 8362 Hørning
Areal
7.200 m2
Arkitekt
GPP Arkitekter
Ingeniør
AFRY
Landskabsarkitekt
ByMunch og Rum & Adfærd
Bygherre
Skanderborg Kommune